Jest to scenariusz zajęcia do przeprowadzenia w grupie dzieci 6-letnich. Rozwiązując różne zadania matematyczne dzieci poznają zwiastuny wiosny.Jest to zajęcie ukazujące,w jaki sposób zdobytą przez dzieci wiedzę matematyczną można połączyć z wprowadzeniem nowych treści przyrodniczych. Zwiastuny wiosny- zabawy matematyczno-przyrodnicze
CELE:dziecko -poznaje zwiastuny wiosny:wiosenne kwiaty, skowronek,bazie -wykonuje działania ze znakiem + -klasyfikuje figury geometryczne wg 3 cech jednocześnie -układa cyfry w kolejności rosnącej i malejącej -rozumie znaczenie pojęć:mniej, więcej, tyle samo -posługuje się w praktyce liczbą porządkową -rozróżnia stronę lewą i prawą -rozumie znaczenie określenia:kwiaty chronione
Przebieg
1.Zabawa integrująca ,,Iskierka przyjaźni".
2.Posegregowanie cyfr wg kolorów,ustawienie ich w kolejności rosnącej, odwrócenie na drugą stronę i odczytanie hasła ZWIASTUNY WIOSNY
3.Rozmowa na temat wiosny: - po jakiej porze roku następuje wiosna? - kiedy rozpoczyna się kalendarzowa wiosna?
4.Wyjaśnienie, że rozwiązując różne zadania matematyczne dzieci poznają zwiastuny wiosny.
5.Zadanie I (podział grupy na 4 zespoły)
Zespoły otrzymują kartoniki z działaniami matematycznymi ze znakiem +,(np.3+1= ),mają obliczyć wynik,wkleić właściwą cyfrę, a następnie ustawić działania wg wyników w kolejności malejącej,odwrócić kartoniki i odczytać hasła: I zespół-sasanka II zespół-krokus III zespół-zawilec IV zespół-przebiśnieg Przypięcie do tablicy ilustracji w/w kwiatów,omówienie ich wyglądu, odczytanie wiadomości z encyklopedii,zwrócenie uwagi, że są to kwiaty chronione(co to oznacza)
6.Zabawa ruchowa przy muzyce,,Kwiaty rosną,kwiaty więdną".
7.Zadanie II-ćwiczenia klasyfikacyjne
Po przypomnieniu oznaczeń kształtu, wielkości, koloru dzieci wybierają figury wg kodu(np.duże, zielone koło) Po odwróceniu właściwie wybranych figur odczytają hasło SKOWRONEK Pokaz ilustracji przedstawiającej skowronka,odszukanie w encyklopedii i odczytanie wiadomości na temat tego ptaka,omówienie wyglądu.
8.Zadanie III- zagadka Myszek nie łowią i ptaszków nie jedzą Te kotki szare, co na drzewach siedzą Dzieci odgadują,że są to BAZIE- pokaz i omówienie wyglądu bazi
9.Praca indywidualna Część grupy otrzymuje kartę z narysowanym wazonem z 5 gałązkami bazi oraz pod spodem trzy puste wazony.Zadaniem dzieci jest narysować w pierwszym wazonie więcej gałązek bazi, w drugim wazonie-mniej gałązek bazi, w trzecim wazonie-tyle samo gałązek bazi. Pozostałe dzieci otrzymują kartę z dwoma rzędami gałazek bazi-zaznaczają gałazki wg polecenia: w pierwszym rzędzie zaznacz trzecią, piątą i siódmą gałązkę od lewej strony; w drugim rzędzie zaznacz drugą i szóstą gałązkę od prawej strony.
10.Ustawienie dzieci w kręgu- Dokończ zdanie:Gdy słyszę słowo wiosna, to myślę o......
11.Słuchanie utworu,,Wiosna" Vivaldiego
Opracowała mgr Agnieszka Mamińska nauczycielka Przedszkola Miejskiego Nr 17 w Ostrołęce |